Na czym sporządzać notatki szkolne?

27-05-2020

Nauka wiąże się nieodłącznie ze sporządzaniem notatek. Dzieci w młodszych klasach podstawówki najczęściej korzystają z oddzielnych zeszytów, by łatwiej im było odnaleźć notatki z danego przedmiotu, podczas gdy licealiści często wolą mieć jeden czy dwa solidne kołonotatniki do wszystkich lekcji. Jak z wiekiem zmieniają się nasze preferencje w tym zakresie i co rzeczywiście sprawdza się najlepiej?

 

Początki podstawówki

 

Od dzieci w podstawówce wymaga się, by miały oddzielny zeszyt do każdego przedmiotu. Pierwsze klasy podstawówki to wciąż etap nauki pisania i rysowania. Dlatego zeszyty do poszczególnych przedmiotów muszą wyglądać inaczej: ten do języka polskiego ma kartki w linie, które ułatwiają pisanie równych liter, „kratka” do matematyki upraszcza rysowanie figur geometrycznych, a gładkie zeszyty do biologii czy prac technicznych – rysowanie schematów. Dobry sklep papierniczy zawsze potrafi doradzić rodzicom dziecka, jaki zeszyt sprawdzi się najlepiej w przypadku konkretnego przedmiotu. Musimy pamiętać też, że zeszyt w podstawówce często nie służy wyłącznie do notowania. Uczniowie czasami wklejają do niego materiały edukacyjne przekazane przez nauczyciela – każdy zeszyt powinien więc być odpowiednio pojemny. Od młodszych dzieci często wymaga się też, by zeszyty były umieszczone w okładkach, a notatki wyglądały schludnie – prowadzenie zeszytu jest lekcją cierpliwości i zachowywania porządku.

 

Starsze klasy

 

Uczniowie starszych klas zazwyczaj nie chcą nosić niepotrzebnego ciężaru. Nastolatkowie szybko orientują się, na których przedmiotach notowania jest sporo, a na których nauczyciel przekazuje tę samą wiedzę, która jest w podręczniku. Z tego powodu wielu z nich używa jednego zeszytu do dwóch, albo i trzech przedmiotów. Młodzież chętniej korzysta też z różnego rodzaju kołozeszytów, notatników i segregatorów, niż ze zwykłych zszywanych zeszytów. Kołonotatnik wygodniej trzyma się w ręce podczas nauki, stosunkowo łatwo wyrwać z niego też kartkę w razie niespodziewanej kartkówki. Oczywiście jeden kołozeszyt dla wielu starszaków jest też bardziej „dorosły” niż oddzielne zeszyty w okładkach do każdego przedmiotu, co również wpływa na ich ogromną popularność. Większość dorosłych na szczęście wychodzi z założenia, że nie ważne, na czym uczeń notuje – ważne, by chętnie później przyswajał zdobytą wiedzę.