Jakimi kolorami długopisów mogą posługiwać się uczniowie?

 

Prawdopodobnie nie ma dziecka, które nie uwielbiałoby kolorowych długopisów. Dzięki nim szkole notatki nie tylko wyglądają pięknie, ale łatwo też je usystematyzować. Nawet jako dorośli chętnie korzystamy z odblaskowych zakreślaczy, aby zaznaczyć najbardziej istotne dla nas części tekstu. Czy uczniowie w szkołach mogą jednak korzystać z pełnej palety barw? Sprawdźmy!

 

Niebieski i czarny

 

Od lat przyjmuje się, że do pisania notatek (ale też składania podpisów na urzędowych dokumentach) używa się długopisów niebieskich lub czarnych. Ma to swój bardzo prosty powód: kolory te są czytelne i dobrze widoczne na białych kartkach zeszytów. Podstawowy tekst warto więc zapisywać właśnie w tych kolorach. Dodatkowe długopisy mogą przydać się do zaznaczania poszczególnych fragmentów tekstu w ramki, podkreśleń itp. Świetnie sprawdzają się przy nauce języków, gdzie w notatkach wyraźnie trzeba zaakcentować odmieniane końcówki wyrazów czy rodzajniki. Nie zaleca się pisania całych tekstów np. kolorem jasnoróżowym czy pomarańczowym. Nie tylko będzie trudno je rozczytać, ale podczas nauki mogą szybko męczyć wzrok.

 

Nauczycielska czerwień

 

Sklepy oferujące artykuły piśmiennicze sprzedają często całe zestawy kolorowych długopisów, wśród których znajduje się też kolor czerwony. Zwyczajowo przyjęło się, że kolor czerwony zastrzeżony jest dla nauczycieli. Sprawdzając prace uczniów, używają go oni do zaznaczania błędów, dopisywania adnotacji i wystawiania ocen. Co ciekawe, ostatnie badania wykazały, że kolor ten wpływa źle na uczniów – kojarzy im się z krzykiem, a nie konstruktywną krytyką. Dlatego część nauczycieli przy sprawdzaniu zeszytów i prac używa dwóch kolorów: czerwonego i zielonego. Mimo błędów zaznaczonych na czerwono uczeń widzi też zielone pochwały za inne części pracy – działa to na niego o wiele bardziej motywująco.

 

Pastele, brokaty, neony

 

Uczniowie chętnie korzystają z nietypowych długopisów, np., zawierających brokat, pachnących, czy o wściekłych, neonowych kolorach. Jeśli tylko danemu uczniowi kolory w zeszycie ułatwiają naukę, nie trzeba się martwić. Warto jednak wytłumaczyć dziecku, jak rozsądnie używać kolorów, aby wprowadzały w zeszycie ład, a nie odwrotnie – wizualny bałagan prowadzący do problemów ze skoncentrowaniem się. Uczulmy ucznia też na to, że w zeszycie najważniejsze są zapisane przez niego treści, a walory estetyczne powinny być dopiero na drugim miejscu.